Knolselderkroketjes met de beste tartaar

Dat een lekker en toegankelijk vegetarisch gerecht soms zo simpel is dat je je afvraagt hoe je er zelf nog niet was opgekomen. Neem nu deze overheerlijke knolselderkroketjes. In de winter komen de kolen en knollen je misschien de oren uit maar als je deze goudgeel gebakken krokante hapjes geproefd hebt, piep je wel anders. Ik leerde ze kennen toen ik, pas twintig en toen al groen achter mijn oren, voor het eerst als keukenprinses aan de slag ging in de vegetarische keuken. We maakten ze daar regelmatig met honderden tegelijk voor onze klanten. Een intensief maar dankbaar werkje want ze werden enorm gesmaakt. Jarenlang verdwenen ze, gek genoeg, in de kelders van mijn geheugen tot ze me onlangs weer te binnen vielen. Sindsdien zijn ze in eer hersteld en verleiden terug jong en oud. Smullen maar. Een toppertje voor de vleesloze dagen en een ode aan het knollendom!

IMG_20150222_202536

Knolselderkroketjes met de beste tartaar

Nodig voor vier:
1/2 knolselder (twee vierden)
1 cup paneermeel
1 cup bloem
1 cup geklutst biologisch ei (of eiververvanger voor de veganist)
4 el sesamzaad
pezo

Voor de tartaar
1 cup plattekaas/yoghurt (of vegan variant)
6 el mayo- of soyanaise
1/2 cup versnipperde bieslook
1/2 versnipperde ui
8 verhakselde augurken
4 el (gedroogde) dille
pezo
2 el citroensap

Snijd de knolselder in 4 parten (zoals een appel), je hebt in principe maar de helft nodig maar maak gerust de hele knolselder op en bewaar de overschot aan kroketjes voor de dagen nadien (bak ze wel al af, invriezen kan maar ze kunnen wel gaan kleven als je ze ontdooit dus dan verpak je ze best elk afzonderlijk in wat folie). Snijd nu in de breedte van de een vierde van een knolselder plakken van 1cm dikte. Je zal zien dat de buitenste stukjes wat te klein zijn voor mooie kroketjes maar die kan je nog in een soep of ander gerecht verwerken. Blancheer de stukken gedurende vijf minuten (prik eens of ze gaar zijn met een vork, ze mogen niet slap worden maar moeten wel beetgaar zijn!) in kokend water. Spoel koud en laat uitlekken in een vergiet.
Zet drie diepe borden klaar: één met de bloem, één met de paneermeel gemengd met het sesamzaad en wat peper en zout (paneermeel maak je makkelijk van oud droog brood dat je even in een verhakselmolentje steekt) en één met het geklutste ei of de eivervanger op smaak gebracht met peper en zout. Dompel de knolselderplakjes nu afwisselend in de bloem (schud goed af om de overtollige bloem te verwijderen), dan in het ei (schud goed af om het overtollige ei te verwijderen) en vervolgens in het paneermeel. Leg de gepaneerde knolselderschijfjes op een bord. Je kan de knolselderkroketjes bakken in een pan (voldoende olie nodig) of frituren.
Maak de tartaar door alle ingrediënten te mengen. Serveer er een lekker slaatje (en frietjes!) bij!

3 Reacties op “Knolselderkroketjes met de beste tartaar”

  1. Ik probeerde het al eens zonder recept zomaar uit de losse pols, maar was niet hetzelfde. Nu ik het lees was ik toch een paar dingen vergeten 🙂 Ik probeer het nog een keer, want was zoooooooooo lekker!
    Wat ik me ook altijd afvraag, hoeveel is een “cup” nu eigenlijk?

    1. Een kleine 250ml. In Amerika gebruiken ze deze maateenheid. Heel makkelijk. Je kan cups en spoons kopen in dille en kamille.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.