Yvestown. Koken is koesteren.

IMG_3677

Het is hartje zomer. Ik keerde gisteren terug naar België na twee weken in een gloedheet Italië. Reizen is fijn maar voor mij is thuiskomen dat nog meer. Mijn thuis is waar mijn keuken staat en waar ik naar het zelfoogstveld kan fietsen om kersverse biogroenten te gaan oogsten. Eenvoudig genieten van elk klein moment. En dat koesteren. Dankbaar zijn voor wat ik heb. En voor wie ik mag liefhebben. Hier en nu.

En dat is nu net het gevoel dat ik terugvind in dit mooie kookboek. Want ja, dit boek staat niet alleen boordevol lekkers maar is ook nog eens een lust voor het oog. Zo’n boek om traag en lui -in de zomer in je hangmat en in de winter onder een dekentje- in te blijven bladeren. Gewoon al voor de feelgood die het je geeft.

Het fijne aan dit boek is dat het geen pretentie heeft. De recepten zijn net zo toegankelijk als de layout. Dit boek is als een huis met openstaande deuren. Laagdrempelig maar meer dan smaakvol.  Je kan er zonder kloppen naar binnen.
Geen oeverloze lijst ingrediënten, geen bereiding van 101 stappen, geen ingewikkelde terminologie. Neen, what you see is what you get. De recepten zijn dus zeker ook een zegen voor de drukbezette mens. Relaxen en koken gaan hier prima samen.

Het boek wandelt met jou door de seizoenen en biedt je afhankelijk hiervan verfrissend of hartverwarmend lekkers. Als ecofiel vind ik het wel jammer dat er in die seizoenen niet uitsluitend gebruik gemaakt wordt van lokale seizoengroenten. Een chiligerecht is voor mij eigenlijk een zomergerecht en hoort dus niet thuis in het hoofdstuk winter aangezien paprika en tomaten in de zomer hier kunnen geteeld worden. Dit geldt ook voor het heerlijke Valentijnsgerechtje want aardbeien en frambozen moeten in februari helaas worden aangevoerd uit warme landen en hebben zo een behoorlijke ecologische voetafdruk. Maar hier kan je wel je toevlucht nemen tot diepvriesfruit.

Van diezelfde ecofiel had het boek nog wat minder vlees en vis mogen bevatten. Begrijp me niet verkeerd, er staat heel wat veggie lekkers in dit boek maar een tonijnslaatje zet ik in deze overbeviste tijden liever niet meer op het menu.  Maar niet getreurd! Wie het zonder wil, kan vlees en vis in veel recepten makkelijk door een veggie variant als tofu of seitan vervangen .

Verder geeft het boek je tips voor een onvergetelijk ontbijt (de aardbeienscones moet je proberen!), heel wat selfmade takeaway gerechtjes voor een verwenlunch op je werk, suikerloze ijsjes en ander zoets én de beste pizza- en croquecombi’s! Begin maar vast te watertanden!

IMG_3670

Aangezien het hier drukke vakantietijden zijn -knipoog- en we overmorgen alweer naar Frankrijk vertrekken, kon ik meteen uittesten hoe stressloos dit boek kookt. Ik ging voor de gepofte zoete aardappel met rode bonen en zure room. De lekkerste eenvoud die er is. Omdat ik altijd een beetje moet rebelleren als ik een kookboek gebruik (het lukt me nooit alles letterlijk over te nemen), roosterde ik tenen ongepelde (doorprikte en gekneusde) look, een paar blaadjes laurier en een takje rozemarijn mee met de aardappelen. De bonen bakte ik kort in olijfolie. Gewoon omdat ik dat het lekkerst vind. Afwerken deed ik met versnipperde pijpajuintjes en een avocado-tomatensalade. En het was heer-lijk! Dus bij deze is het beslist: dit boek reist met ons mee naar Frankrijk!

IMG_3671

Gepofte zoete aardappel met bonen

Voor 2 personen

1 zoete aardappel
400g kidneybonen
1/2 tl gerookt paprikapoeder
2 tl volle zure room of crème fraiche
zout en zwarte peper

Bereidingswijze

Verwarm de oven voor op 200°C. Prik met een vork enkel gaten in de aardappel en smeer de aardappel in met olijfolie. Leg de aardappel in een ovenschaal en maal er wat zout en peper over. Zet 45 minuten in de oven. Verwarm 10 minuten voor de aardappel uit de oven mag, de kindneybonen met het gerookte paprikapoeder in een pan op het vuur. Haal de aardappel uit de oven., snijd doormidden en roer het kruim om door roerende bewegingen te maken met een vork. Verdeel de kidneybonen over de aardappelhelften, giet er 1 theelepel room over en garneer met versgemalen zwarte peper.

Tip!

Serveer met koriander en avocado!

 

 

3 Reacties op “Yvestown. Koken is koesteren.”

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.