Geroosterde noten (en pitten en zaden) met balsamicokaramel

IMG-2663

Ik schreef het al in het vorige stukje: Mijn grootste valkuil tijdens de Try Vegan is honger zonder enig zicht op een bevrijdende snack. Ervaren vegans verklappen me dat ze altijd nootjes bij zich hebben: lekker, voedzaam en gezond! Het ding wil dat ik noten eigenlijk veel te droog en smaakloos vind (ja ik durf dat op te biechten) als ze niet geroosterd of gezouten zijn. Natuurlijk kan je allerlei soorten geroosterde en gezouten nootjes kopen in de winkel maar gezond zijn die dan meestal niet en bovendien vind ik ze dan vaak té zout. Dus dacht ik dat ik het wel beter kon -en dat was ook zo.

Het leuke aan ‘huisgeroosterde’ noten is dat je erbij doet wat je zelf wil (en dus weet wat je eet). Allerlei smaakmakers komen in aanmerking.

Spice: curry, (gerookt) paprikapoeder, komijnpoeder, korianderpoeder, garam masala, chilipoeder, gemberpoeder, kaneel, nootmuskaat, cardamom…
Karakter: mosterd, tabasco, wasabi, worcestersaus, miso, tamarindepasta, …
Zuur: balsamico, appelazijn, rijstazijn, mirin, citroensap, wijnazijn, …
Zoet: ahornsiroop, rijststroop, (appel)diksap, ketchup …
Zout: zeezout, gerookt zout, kruidenzout, sojasaus, …
Vet: arachide-, olijf-, sesam-, kokosolie, …

Ik maak graag een mengeling van noten, pitten en zaden. Ik vind zo’n mix minder zwaar dan enkel noten en de smaak subtieler. Ik ben dol op de combinatie zoet-zout-pittig dus experimenteer meestal met smaakmakers die dit resultaat geven.

Ga thuis gewoon aan de slag en experimenteer tot je jouw eigen favoriete smaakcombinatie hebt ontdekt of maak gewoon elke keer weer een andere soort. Benieuwd wat jullie allemaal zullen verzinnen! Laat maar weten in de comments!

Geroosterde noten (en pitten en zaden)

100g cashewnoten
100g boekweit
100g amandelnoten
100g hazelnoten
100g pompoenpitten

1 el balsamicoazijn
1/2 el zeezout
1/2 el miso
1 tl tabasco
1 el ahornsiroop
1 tl nootmuskaat
1 el water

Verwarm de oven voor op 180°C. Doe de noten, pitten en zaden in een ovenschotel en meng ze goed met alle andere ingrediënten (met je handen gaat dat het best).

Rooster gedurende 10 à 15 minuten of tot het mengsel heerlijk gaat geuren en goudbruin wordt. Hussel alles elke 5 minuten door elkaar met een houten lepel.

Lekker als snack maar ook als sprinkels in soep, salade, havermout, smoothiebowl of elk ander gerecht naar keus.

IMG-2654

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.